„Od zarania dziejów ludzkość poszukująca żywności wytyczała
drogi poznania świata. Głód był motorem postępu i wciąż pozostaje źródłem
wszelkiej ludzkiej energii, dobrej i złej; jest podstawą rozwoju, przyczyną
konfliktów, alibi dla sumienia, ceną ludzkiego trudu. Wokół żywności wyrastały
cywilizacje i ścierały się imperia, z jej powodu popełniano zbrodnie,
ustanawiano prawa i zdobywano władzę.”
M. Toussaint-Samat
Dlaczego jemy?
Jemy, aby utrzymać nasz organizm przy życiu. Aby dostarczyć mu energii oraz niezbędnych składników odżywczych. Ale jemy także dlatego, bo spożywane przez nas jedzenie, sposób spożywania jedzenia oraz okoliczności, w jakich je spożywamy, stanowią wyraz naszej tożsamości kulturowej. Jemy, bo dzięki temu redukujemy napięcie emocjonalne. Wyrażamy emocje, kompensujemy braki. Jemy w reakcji na bodźce i jemy, bo jedzenie czynimy formą nagradzania się.
Jemy, aby utrzymać nasz organizm przy życiu. Aby dostarczyć mu energii oraz niezbędnych składników odżywczych. Ale jemy także dlatego, bo spożywane przez nas jedzenie, sposób spożywania jedzenia oraz okoliczności, w jakich je spożywamy, stanowią wyraz naszej tożsamości kulturowej. Jemy, bo dzięki temu redukujemy napięcie emocjonalne. Wyrażamy emocje, kompensujemy braki. Jemy w reakcji na bodźce i jemy, bo jedzenie czynimy formą nagradzania się.
Jedzenie nie jest procesem jednofunkcyjnym. Obok tej podstawowej, oczywistej, fundamentalnej – funkcji fizjologicznej – pełni także rolę psychologiczną, psychospołeczną oraz kulturową.
pożywienie jako tożsamość kulturowa
Przybieranie pewnych
postaw w stosunku do różnych zachowań jedzeniowych, to znaczy na przykład
niejedzenie określonych produktów czy powstrzymywanie się od spożywania
jedzenia w niektóre dni, może być podyktowane przynależnością do danej grupy. W
tym miejscu należy również wspomnieć o religijnym aspekcie jedzenia –
przygotowywanie potraw to ucieleśnienie symboli, a rytuały związane z
przyrządzaniem jedzenia to nadawanie codziennemu życiu wymiaru świętości. Pożywienie może być również rozpatrywane w
kategorii władzy społecznej, stanowi ono bowiem symbol statusu społecznego.
pożywienie jako forma
interakcji społecznej
Pożywienie stanowi narzędzie
komunikacji w obrębie rodziny oraz większej grupy społecznej. Posiłek to między
innymi sposób okazywania miłości. Jak pisze Lawrence, „pożywienie stanowi
środek, za pomocą którego kobiety okazują swoją miłość oraz troskę o dzieci,
kochanków, mężów i przyjaciół”.
pożywienie jako
manifestacja Ja
Jedzenie stanowi komunikat
wewnętrznych potrzeb i konfliktów: między jedzeniem a odmową jedzenia, między
poczuciem winy a przyjemnością, między zdrowiem a przyjemnością. Znaczenie
pożywienia jest ściśle związane z kwestią tożsamości płciowej i seksualności w
ogóle. Świadczy o tym powiązanie niektórych produktów żywnościowych z płcią (szczególnie
wyraźne w reklamie) i biologiczne
podobieństwo między jedzeniem i seksem (oba są podstawowymi popędami służącymi
przeżyciu). Czyż pewna znana piosenka nie podkreśla tego związku dość mocno?
CDN.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz