je i jedzą.

Każdy w jakiś sposób tłumaczy sobie po co robi zakupy, gotuje, zamawia danie w restauracji, karmi innych. Jem bo jestem głodny. Jem, bo kocham jeść. A gdyby tak uogólnić motywy sięgania po pokarm? A gdyby wyszczególnić te najbardziej charakterystyczne dla danego etapu życia?

Czy dzieci, adolescenci i osoby dorosłe inaczej wyjaśniają potrzebę jedzenia? W jaki sposób kwestia wyborów żywieniowych wiąże się ze stadium rozwoju? Co sprawia, że jemy?

W pewnym badaniu założono, iż percepcja jedzenia oraz motywy kierujące wyborami żywieniowymi wpisują się w specyfikę stadiów rozwojowych człowieka i związane z nimi potrzeby, role, zadania realizowane przez ludzi na różnych etapach ich życia. Za pomocą ankiety przebadano trzy grupy: dzieci w wieku przedszkolnym, adolescentów oraz osoby dorosłe powyżej 50. roku życia. Dokonując analizy wyników, badaczki oparły się na koncepcji potrzeb Murray’a. W dużym skrócie wiąże ona potrzebę z procesami fizjologicznymi (które to stanowią jej podłoże), podkreśla jednak, iż potrzeby mogą być wzbudzane zarówno przez czynniki wewnętrzne, jak i bodźce zewnętrzne.



Wyniki analizy*:

dzieci (3-5 lat)
Jedzenie to odpowiedź na potrzebę zachowania zdrowia, utrzymania życia, zaspokojenia głodu („jem bo jestem głodny”; „jem, żeby urosnąć”; „jem, żeby nie umrzeć”). Jedzenie wiąże się z potrzebą przyjemnych doznań zmysłowych oraz potrzebą podporządkowania się („jem, bo mama każe”). Takie traktowanie jedzenia, to znaczy jedzenie by spełnić oczekiwania rodziców, jest wynikiem internalizacji wzorców oraz traktowania ich przez dziecko jako wyznaczników odpowiedniego postępowania.

adolescenci (15-18 lat)
Jedzenie realizuje potrzebę przyjemnych doznań zmysłowych („jem z ochoty”), zaspokaja także ciekawość poznawczą („jem bo lubię próbować nowe rzeczy”). Jedzenie stanowi funkcję kompensacyjną („jem z nerwów”; „jem bo jestem smutna”), stanowiąc sposób na uspokojenie się i wyciszenie. Adolescenci ratują się jedzeniem w sytuacji stresowej, zajadając smutki i w ten sposób redukując napięcie. Jedzenie jest również odpowiedzią na potrzebę stowarzyszania się („jem dla towarzystwa”; „lubię gotować z innymi”) – w oczach nastolatków jest ono istotnym elementem spotkań towarzyskich, rozrywek, pozadomowych aktywności. Na tym etapie, jedzenie służy głównie określeniu tożsamości – definicji siebie, przynależności do grupy, wyrażaniu stosunku do opiekunów.

dorośli (57-70 lat)
Jedzenie łączy się przede wszystkim z potrzebą pokarmową („jem z głodu”) i potrzebą zachowania zdrowia („jem, żeby żyć i być jak najdłużej sprawnym”). Stanowi ono narzędzie kontroli zdrowia oraz pewnik jego utrzymania. Zaspokaja także potrzebę przyjemnych doznań zmysłowych



* W artykule wymieniono dwanaście potrzeb, przez pryzmat których badaczki analizowały motywy kierujące wyborami żywieniowymi badanych grup. Potrzeby uwypuklone przeze mnie stanowią dominujące na danym etapie rozwoju. 

Mniej Więcej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Instagram